Leave ur link here =)

www.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.wswww.bigoo.ws
Glittery texts by bigoo.ws
Content Writing Content Writer

12 August 2011

~Dilema pelajar sekolah rendah~

Me again..ehehe

okay.. 1st time ni aku tulis beberapa entry dlam satu hari..

byk benda mau kongsi la katakan memandangkan suda lama tidak mengupdate blog ni.. kalu bleh satu hari satu cta..ehehe

kali ini aku mau share msalah yang dihadapi oleh pelajar2 sekolah rendah sekarang..

kenapa aku mau tekankan isu yang dihadapi oleh budak sekolah rendah? aku tanya so aku jawab ya..ehehe sebenarnya aku ni mengajar budak tuisyen n kebnyakkan pelajar aku ialah budak
sekolah rendah...

dorg ni ada dilema n aku penah jg menghadapi dilema sedemikian.. terus terang aku bukanlah sorg pelajar yg cemerlang or pandai sejak kecil lagi..

akademik aku tidak seberapa..aku ndak slahkan sesapa pun..ini salah aku tidak belajar rajin2..

isu yang aku nak ketengahkan ialah pasal masa ujian peperiksaan..

satu cadangan dari saya, tambahkan masa exam tuk budak sekolah rendah..

aku ajar matematik, n baru2 ni aku telah mendapat result exam dorg n sgt mengecewakan sebenarnya... baru aku rasa gmana perasaan sorg cikgu apabila tau anak murid dia telah fail..

semua org takkan mau gagal termasuk suma anak murid aku yang telah aku anggap mcm adik aku sendiri..

kalu diikutkan, dorg suma ada perkembangan, dari tidak tau jadi tahu buat.. itu satu pencapaian terbaik sejak aku mula ajar dorg.. tp masalahnya, menjelang peperiksaan, dorg tidak dapat jawab..

bila perkara ini terjadi, satu perkara aku takut iaitu aku tidak pandai mengajar.. betulkah??

bayangkan soalan paper 1 math ada 1 jam shj tp ada 40 soaln n kesemuaanya soalan perlu 2 minit sekurang kurangnya tuk memikir n mengira..kalu budak pandai sgt mgkin dapat jawab dalam masa 1 minit tp gmana yg kurang pandai..

jangan salahkan budak if dorg tidak tau mengimbangkan masa tp slahkan masa yang diperuntukkan..

paper 2 pulak ada masa 40 minit tuk 20 soalan yg memerlukan jalan pengiraan..

so apa pendapat kamu urang..mc menyalahkan budak yang gagal menjawab...

sy takkan membuat sebarang penyataan sekiranya tanpa usul periksa..

sy tnya jg anak murid, n dorg kata susah n kebykkan masa cepat abis n dorg terpaksa 'main antam'...uhhh...

p/s~ need more time to get right answer...

3 comments:

dell said...

dolu2 masa zaman aku masih sekolah .. kalau kertas satu tu aku xtau jawab .. aku letac c sj .. ini jalan terbaik .... hahaah sebab selalunya jawapan c .. hehehehe

FARAH TIKA said...

del, ko la terbaek..ahahaha..aku dulu letak A n B saja..ehehe C n D ndak dipandang pun...ahaha

dell said...

bukan apa bah farah ,,, aku yakin result aku c masa tu .. itula aku letak c ... cikgu aku pun katas mcm tu .. hahaha